lördag 26 mars 2011

Keramik.

Idag besökte jag det lokala kultureventet http://upp2011.se/ tillsammans med en kompis. Vi traskade omkring bland olika blekingska konstnärer och deras workshops och fastnade slutligen vid keramikhörnan. För våra fribiljetter fick vi ett kilo lera var och löfte om att få sitta och pyssla hela dagen, om vi så önskade. Keramikdamen tyckte att vi skulle göra varsin mugg, men det tyckte vi lät supertrist, så det struntade vi i. Jag började med att skära loss sisådär en tredjedel av klumpen och formade den till en liten katt. Katten fick  huvudet lite på sned, som om den väntade på att bli kliad. Det var så mysigt och rogivande att klämma och trycka och nypa och stryka med fingret tills jag fick katten någorlunda som jag tänkt mig (eller egentligen helt annorlunda, men fin ändå), så jag gjorde en katt till. Katt nummer två ligger och gottar sig på rygg, med tassarna i luften, som om den ville bli kliad på magen.

När man var färdig kunde man lämna in sina verk och få dem brända och glaserade för 200 kr kilot. Kunde inte förmå mig att bara slänga bort mina små katter, så jag låter keramikdamen ta hand om dem och glasera dem i grå-svart. Bilder kommer såklart när jag har hämtat dem!

2 kommentarer:

  1. Lite avis.... och i samma andetag - har du kvar den lilla nallen som jag gjorde i keramik nar det begav sig? Du ar den enda som fick nagot riktigt... Ser fram emot att fa se katterna klara.. Och bra att du ser till att fa dem branda och fixade. Man vill verkligen inte slanga ut sina verk!
    Mannen menar forresten att man kan aka till ett av de lokala keramikstallena med sina barn och pyssla lite. Ska definitivt kollas upp. Trots att jag nu har hittat en pysselkvall tva kvallar i manaden sa har jag inte helt gett upp det har med keramiken.

    SvaraRadera
  2. Just det, den lilla nallen! Otacksamma lillasystern vet faktiskt inte var den är. Den hade ju varit himla fin på min lyckliga kökshylla. Måste titta hemma hos päronen!

    SvaraRadera