måndag 12 december 2011

Julgran och pepparkaksbak.

Första julen i stora lägenheten ska firas med riktig gran och hembakade pepparkakor. Hittade en rejäl julgransfot i smide på Åhléns som jag genast blev förtjust i. En stjärnformad virkad duk jag hittade i en av mammas lådor får bli julgransmatta.


Dagens finaste var när söta lilla tanten E på jobbet insisterade på att ge mig en maskinskriven, nött lapp med det bästa pepparkaksrecept hon visste. Hon hade letat bland alla sina lappar och urklipp efter att jag en eftermiddag småpratat om att jag skulle julbaka. Jag föreslog att jag skulle skriva av det, men det kom inte på fråga!


Håller jag på att bli vän med julen?

2 kommentarer:

  1. Oh blir pepparkakorna bra sa sag till sa skriver jag ut den fina lappen. Jag hittar inga pepparkakor alls iar. Min lokala affar brukar ha dem och hade tom ett Scandinavian X-mas special i sin kundtidning och pratade vitt och brett om pepparkakor, men i samma veva slutar de att ha dem i affaren. Retligt! Akte ocksa till det stora mobelvaruhuset. Dar var det tokmanga skyltar om Swedish x-mas (dar ju pepparkakor spelar en ganska stor roll), men igen inte en pepparkaka i sikte. Fragade en dam om kakorna men hon bet huvudet av mig. Trevligt trevligt. Sa nasta ar far jag val ta tjuren vid hornen och baka sjalv da da!

    Julgransmattan ar jattepiffig! Bra tankt. Ta kort pa tradet nar det ar klatt tack!

    SvaraRadera
  2. Degen ligger nu och vilar i kylen. Använde matberedaren tills den bröt ihop och knådade det sista för hand. Mycket fin (och god) deg. Imorgon ska den bakas ut.

    SvaraRadera